۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

تاکتیکهای هیتلری در مناظرهای احمدی نژاد !!!

تکنیک دروغ بزرگ ( Big Lie یا به آلمانی Große Lüge ) یکی از تکنیکهای شناخته شده جنگ روانی است.
این تکنیک به صورت ساده این طور تعریف می شود: مردم دروغهای بزرگ را راحتتر از دروغهای معمولی باور می کنند چون هیچ کس نمی تواند تصور کند شخصی آن قدر وقیح باشد که تا این حد واقعیت را تحریف کرده و آشکارا دروغ بگوید. این تکنیک اولین بار توسط آدولف هیتلر در کتاب نبرد من معرفی شد.
برای توضیح بیشتر ترجمه بخشی از فصل دهم این کتاب را در اینجا نقل می کنم: در دروغ بزرگ همواره نیروی باورپذیری وجود دارد، زیرا توده های عظیم مردم همواره از طریق تاثیرهای ناخوداگاه بسیار راحتتر فریب می خورند تا اینکه بخواهیم انها را با استدلالهای غیرمنطقی گمراه کنیم. بنابر این مردم عادی به واسطه ذهن ساده‌ای که دارند از طریق دروغ بزرگ راحتتر فریب می خورند تا دروغهای کوچک و معمولی چرا که مردم عادی خودشان اغلب برای موضوعات کوچک دروغهای کوچکی می گویند اما از اینکه دروغهای بزرگ و شاخدار بگویند شرم دارند.
انها هرگز به ذهنشان هم نمی رسد که دروغهای بزرگ و شاخدار بگویند و از این رو باور نمی کنند دیگران آن قدر وقیح باشند که واقعیت را تا این حد تحریف کنند. حتی اگر به آنها مدارک و شواهدی ارائه شود که دروغ بودن چنین گفته‌هایی را ثابت کند آنها باز هم در قبول واقعیت تردید می کنند و می گویند حتما توضیحی برای این مساله هست که ما نمی دانیم. به این دلیل دروغهای بزرگ حتی بعد از افشا شدن هم تاثیری از خود به جا می گذارند.
این واقعیتی است که تمام دروغگوهای حرفه ای دنیا از ان اطلاع دارند. نگاهی به شیوه احمدی نژاد در اولین مناظره انتخاباتی وی نشان می دهد که او به خوبی با این تکنیک آشنا است و از آن در جنگ روانی علیه رقیب به خوبی استفاده می کند.
تنها در همین مناظره دروغهای بسیار بزرگی مانند عذرخواهی رسمی بلر در مورد تجاوز ملوانهای انگلیسی و وجود سند مکتوب آن در وزارت خارجه، غیر حقوقی بودن و بی ارزش بودن قطعنامه های شورای امنیت، اخراج نشدن دانشجویان در چهار سال اخیر، افتخارآمیز بودن نتایج کنفرانس دوربان و ادعاهای بی پایه ای از این دست را به دفعات شاهد بودیم.
همانطور که در متن بالا آمده است همواره حتی با افشای این تکنیک باز هم تاثیری از آن باقی می ماند. یعنی حتی اینکه وزارت خارجه انگلیس طی کمتر از ۲۴ ساعت عذرخواهی بلر را تکذیب کرده و بنابر این مشخص می شود وجود چنین نامه ای در وزارت خارجه کذب محض است، و یا انتشار لیست ۵۷ نفره اسامی دانشجویان اخراجی در چهار سال اخیر هم نمی تواند تاثیر این تکنیک را به کل از میان بردارد. علاوه بر تکنیک شناخته شده دروغ بزرگ احمدی نژاد از تکنیکهای رایج بازجویی هم استفاده می کند: جواب دادن سوال با سوال ( تفهیم این مساله به متهم که فقط بازجو حق سوال کردن دارد )، تحقیر رقیب و ایجاد رابطه والد – کودک با استفاده از لحن تمسخرآمیز، نیشخند، خود را عین نظام و ملت دانستن و رقیب را بی اطلاع و ناآگاه خطاب کردن، استفاده از عبارات سرزنش آمیز نظیر ” از شما بعید است” یا “من به شما علاقه دارم اما شما اطلاعات درستی ندارید” که رابطه والد – کودک را به ذهن مخاطب القا می کند.
بر هم زدن تمرکز و تسلط رقیب با سوالات پی در پی و بی ربط، بلوف زدن و تهدید به افشای مسایل پشت پرده، وارد شدن در حیطه مسایل مربوط به همسر و عصبانی کردن رقیب که یکی از تکنیکهای رایج بازجویی است. تمام این شواهد نشان می دهد مغز متفکر طراحی این سناریو کسی جز برادر حسین شریعتمداری بازجو و تواب ساز سابق و این شاگرد وفادار مکتب فاشیسم نمی تواند باشد.
تکنیکهای مورد استفاده احمدی نژاد شیوه هایی است که سالها است در کیهان مورد استفاده قرار می گیرد:
تخریب شخصیت افراد با منتسب کردن آنها به اشخاص دیگر و ادعای دریافت حمایتهای کلان مالی از منابع نامعلوم، ادعاهای بدون مدرک و استناد به مدارک موهوم که هیچ کس از وجود آن خبر ندارد، اعتقاد به اینکه بهترین دفاع حمله است، افشاگری بدون ارائه دلیل، اشاره به افراد پشت پرده بدون افشای هویت انها، خود را عین نظام و مردم دانستن و تحقیر مخالفین و … البته استفاده از این روشها تازگی ندارد و در چهار سال گذشته به دفعات مورد استفاده قرار گرفته است به عنوان مثال ادعای مختومه شدن پرونده هسته ای ایران در شرایطی که شورای امنیت در استانه تصویب تحریمهای بیشتری علیه ایران بود که این ادعا سیاستمداران غربی را به شگفتی واداشت.
اما باید به این نکته توجه کرد که این مساله برای اکثر مردم عادی قابل تصور نیست که شخصی تا این حد وقیح باشد که این طور گستاخانه دروغ بگوید و بنابر این دروغهای احمدی نژاد نیروی باورپذیری را در خود نهفته دارد. تبدیل شکستهای مسلم به پیروزی‌های موهوم هم یکی دیگر از روشهای رایج چهار سال گذشته بوده است.
به یاد داریم که پس از آن رسوایی آشکار در کنفرانس دوربان و تحقیر بالاترین مقام رسمی کشور و نماینده ملت ایران در انظار جهانی چگونه از احمدی نژاد مانند یک قهرمان استقبال شد و او را فاتح ژنو نامیدند. روشی که هیتلر بارها از آن استفاده کرد و حتی شکست آلمان در جنگ جهانی اول را پیروزی عنوان می کرد و معتقد بود ادعای شکست آلمان ساخته یهودی های دروغگو و چرچیل است! مهمترین برگ برنده احمدی نژاد وقاحت بی پایان اوست. وقاحتی که در کمتر سیاستمداری دیده می شود.